www.azx.hu

Az Utazó

Hollandia leginkább a szélmalom-ról, a tulipánról, a sajtról, a fapa-pucsról, a delfti porcelánmanu-faktúráról, a biciklikről, és nagy-fokú szociális toleranciájáról hires. Minden korosztály megtalálja a neki tetszőt.

Mi, a barátaimmal, Amszterdam-ot választottuk úti célul.

Az odajutást meg lehet oldani jó áron vonattal vagy busszal (22 óra!), de ha időben megszer-vezzük az utat, a repülő sem túl drága, és mindössze két és fél óra. Mi végül busszal mentünk, de csak erős idegzetűeknek aján-lom, mert mikor éjjel 2.45-kor a sofőr felkapcsolta a villanyt, és beköszönt, hogy „Jó reggelt, 5 perc szünet, megérkeztünk Nürn-berg-be”, az idegösszeomlás szélén álltam...

Szállást foglalni egyszerű, az In-terneten hamar rátaláltam az ol-csó, és központi helyen fekvő Hotel My Home-ra, a www.amsterdambudgethotel.com oldalon. A pályaudvartól pár per-ces sétával gyalog megközelít-hető. A szobák tiszták és ké-nyelmesek (bár nem túl nagyok), a személyzet pedig kedves és se-gítőkész.

Amszterdamot a XII. sz.-ban ala-pították, bát akkor még csak egy kis halászfalu volt. Később fontos kikötővé nőtte ki magát. Nevét az egykori gátról (dam) kapta, amely az Amstel folyón állt. Ma pezsgő, lüktető főváros. Főbb ne-vezetességei a Rijksmuseum, a Van Gogh Múzeum, az Anna Frank Ház, a szinte minden sar-kon megtalálható coffee-shopok és a híres vöröslámpás negyed évente több, mint 4 millió láto-gatót vonzanak.

Ami a leginkább megfogott, az a város különleges hangulata, ami a keskeny, csatorna parti házaknak köszönhető.

A lépcsők a formából adódóan borzalmasan meredekek…

A legviccesebb, hogy még mindig nem nagyon használnak füg-gönyt. Ez egy régi, bár már kissé elavult szokás. Mivel a férfiak gyakran voltak távol a tengeren, az asszonyok így bizonyították be, hogy nincsen rejtegetniva-lójuk, nem csalják a férjüket. (Hiszen belátni az ablakon.)

Az én kedvenceim a lakóhajók voltak, melyekkel a csatornákon bárhol találkozhatunk.

Engem leginkább az ország óriási liberalizmusa fogott meg. Legális a prostitúció, 16 éves kortól lehet dohányozni és alkoholt fogyasz-tani, 18 fölött pedig a könnyű drogok használata is engedélye-zett.

A Vöröslámpás Negyed éjszakán-ként a legforgalmasabb. Kivilágí-tott kirakatokból nagyon apró ruhákba öltözött lányok integet-nek felénk, nyitogatják az ajtót, kopogtatják az üvegét.

Minden megtalálható. Fetish, do-mina, szerepjátékok, transzvesz-titák, fiatalok és idősek. Férfiak százai nézelődnek csapatokba verődve, és nem ritkán nagyon hamar betérnek az egyik kira-katba…

A lányokat tilos fényképezni, de ilyen az egész környék. J

Én úgy érzem, hogy ennek sokkal több értelme van, mint strucc-ként homokba dugni a fejünket, mint a legtöbb országban.

A lányok így adóznak, be vannak jelentve, és kötelező az orvosi vizsgálat. Ráadásul biztonságban vannak, nem úgy, mintha az ú-ton állnának a város határában, bár azért erre is van példa.

Ezek után nem meglepő, hogy ebben a városban található a Szex- és az Erotika Múzeum is. A kiállítás részét képezik a római kori szobrok, kínai porcelánok (a mai szexújságok elődei), régi rajzok, festmények, és különle-ges bútorok.

Az én kedvenceim a XIX – XX. sz fordulóján készített képek vol-tak.

Nagyjából ilyenek:

(Ez az 1900-as évek elején készült, az alatta lévő pedig az 1910-es években)

Érdekes még a Hemp Múzeum, ahol a kender sokféle felhasználását mutatják be. Cipőket, ruhákat, ajándéktárgya-kat gyártanak belőle. Természetesen nem maradhat ki a kiállítás anyagából a marijuana története, és a liberális törvények dicsérete sem. Aki kellően elszánt, és kertészkedésre hajlamos, még magot is vásárolhat, természete-sen pontos használati útmutatóval!

Alább a második rész következik...

Amszterdam... 2. rész

Bár nem tipikus holland, de meglátogattuk a Vodka Múzeumot is, ahol a vodka történetét mutatják be. (Persze, hogy oroszok J ) Különleges palackokkal, és mintegy 1000 üveg vodkával színesítik a kiál-lítást, természetesen a világ minden tájáról. Azt mondták, ha megyünk legközelebb, vigyünk ma-gyar vodkát, megveszik. Komolyan mutatna egy üveg Kalinka a polcokon. (Azt ugyanis nem láttunk) A tárlat utolsó terme egy gyönyörű bárpult, ahol lehet hazaküldeni helyben készített videót e-ma-ilen, és ajándékba kapunk egy általunk kiválasz-tott koktélt is. Én Cosmopolitant ittam, isteni volt!

Ami viszont egyedi, az a Vöröslámpás Negyed kö-zepén található római katolikus kápolna – egy ház padlásán, az egyik csatorna mellett. Mivel egészen a XIX. sz.-ig tiltották ezt a vallást, a hívek „privát” helyeken gyülekeztek. Az első hivatalos római ka-tolikus templom megépítésekor ezeket termé-szetesen megszüntették, ez az egyetlen maradt fent hibátlan állapotban. Végig lehet menni az egykori építtető (egy gazdag, külföldi kereskedő) egész házán, meg lehet nézni a szobákat, a konyhát, stb. Nekem a legjobban a falba beépített ágy tetszett, olyan mint egy kis szekrény. A pad-láson pedig egy csodálatos kis kápolna van, meg-felelő oltárral, képekkel, és természetesen egy elég méretes orgonával.

A kikötőben található még két múzeum, amire érdemes időt szakítani. Az egyik a Nemo, ami ha-sonló a budapesti Csodák Palotájához, csak sokkal nagyobb. Akár fél napot is el lehet tölteni bent, ha valaki elég elszánt, és nem zavarja a rengeteg gyerek, akik visongva szaladgálnak egyik kiállítási tárgytól a másikig.

A másik egy XVII. sz.- i élethűen megépített hajó. Kalóznak öltözött fiatalok mutatják be az egykori matrózok életét. Ágyúval lőnek, énekelnek, stb. Meg lehet nézni a kapitány és az utasok kabinjait, a rakteret, a fegyvertárat, a konyhát, és a legény-ség szállását is.

(Elöl a hajó, háttérben a Nemo modern, zöld épülete lát-ható)

Ami még szinte a védjegyük lehetne, az a rengeteg macska. Azt mondják „minden ablakban ül egy”. Ez semmi. Az éttermekben, ajándékboltokban, ut-cákon is találkozhatunk velük és mindegyiknek nyakörve van, és gyönyörűen ápolt szőre. A szállodánknak is volt saját, 18 éves példánya: Homie. Ötletes névadás J

Ha pedig meguntuk a városi nyüzsgést, igen olcsón be lehet fizetni pár órás, vagy egész napos kör-utakra. Mi egy Delft – Hága – Madurodam, és egy Gent – Bruege utat választottunk.

Delft a híres kék-fehér porcelánjairól nevezetes, itt a manufaktúrába vittek minket, ahol persze vásá-rolni is lehetett. Aranyárban volt minden. Hágában a békepalotát nézhettük meg és körbebuszoztunk a városon. A Madurodamban hosszabb megállót tartottunk, és rendesen körbe lehetett nézni. A ki-állítás anyaga „Hollandia kicsiben”.

Én nagyon élveztem, különösen a 3 centis műem-berkéket és a hozzájuk képest hatalmas madara-kat, de beszéljenek helyettem a képek.

A belga körút már nem volt olyan jól megszer-vezve, az idegenvezető kitett minket a főtéren, és közölte, hogy ha nem találunk ugyanoda vissza pár óra múlva, otthagynak minket, és egyedül na-gyon nehéz lesz visszajutni Amszterdamba. Köz-vetlen járat nincs, és amúgy is nagyon drága. Szó-val ez egy kicsit csillapított a lelkesedésünkön, de végülis megérte elmenni. Az én kedvencem Bruege volt a csipkéivel. Mindenhol lehet kapni a csodá-latos, kézzel készített csipke ajándéktárgyakat, és persze a belga csokit… Mit mondjak, rendesen fel-tankoltunk J A város maga olyan, mint egy kis ap-ró ékszerdoboz, csodálatos, régi épületekkel, az amszterdamihoz hasonló csatornákkal, és kedves, szűk utcácskákkal.

(Fő tér, Bruege. A képen jól látható a tipikus belga építészeti stílus, ami amúgy elég gyakori a BeNeLux régióban)

Ennyi művelődés után igazán megérdemeltünk egy kis bulit és szórakozást!

Tudom, a Rijksmuseum és az Anna Frank Ház ki-maradt, de pár nap alatt képtelenség mindent megnézni.

Szóval elmentünk egy tipikus holland étterembe vacsorázni. A levesük isteni… Kipróbáltuk még – a recepciósunk ajánlatára – a rotit, ami palacsinta, szaftos hús, krumpli és tojás keveréke. Egy tradi-cionális étel, amiből két személyre elég egy adag, rendkívül finom és helyi viszonylatokhoz képest nevetségesen olcsó. És jön a harmadik rész...

Amszterdam... 3. rész

Majd pedig betértünk egy nagyon hangulatos, indiai stí-lusú coffee-shopba, és elszívtuk életünk első tiszta füves cigijét... Dohányozni ugyanis nyilvános helyen tilos, mint az EU más országaiban is, szóval dohánnyal kevert cigit csak az utcán, vagy a kijelölt helyeken szabad szívni. Mi-csoda ország…

Szinte az összes könnyű drog legális, és ezzel el-érték, hogy sokkal kevesebben lesznek függők ke-ményebb dolgoktól, mint a kokain, vagy akár a he-roin. Egy felmérés szerint Amerikában pl. többen szívnak mint Hollandiában, ami tulajdonképpen ért-hető, hiszen a tiltott gyümölcs mindig édesebb… A helyi kínálat részét képezik különböző gyógy-növényes teák, varázsgombák, ópiumhatású dol-gok, mescalin és sorolhatnám. Nekem pont ez tetszett a legjobban: veszek valamit a „díler-től” (csak itt bolti eladó és blokkot, használati uta-sítást, sőt személyre szabott tanácsot is ad), és ha baj van, lemehetek hozzá panaszkodni. Egy-részt segít mindenben, másrészt biztos lehetek benne, hogy a „megvásárolt termékben” ponto-san az van és olyan mértékben, amit ő mondott.

Ez pedig nagy elhatározásra késztetett ben-nünket, olyanra, amit itthon nem mertünk volna meglépni. Kipróbáltunk pár dolgot a buli kedvéért. Persze minden újdonságot egy hosszas informálódás előzött meg a boltban, a növényi alapú szerek nagy része ugyanis hallucinogén, azt pedig nem szerettük volna megtapasztalni. Eleinte mindenhol hülyének néztek minket, hogy mitől parázunk ennyire, ez nekik már olyan természetes, mintha itt egy turista azt kérdezné az eladótól itthon a sarki boltban, hogy nem lesz-e baja a sörtől. De szerencsére mindenhol türelemmel viselték a hülyébbnél hülyébb kérdéseinket az adagolással, a hatással, és az ellenjavas-latokkal kapcsolatban. Összegezve elmond-ható, hogy – mint bármi mást -, ezeket sem érdemes keverni sem egymással, sem alko-hollal, és ha az ember nagyon megijed, eset-leg rosszul lesz, szinte mindig hatásos egy pohár erősen cukrozott víz elfogyasztása, ami aztán semlegesíti az adott növény hatóa-nyagait, és enyhíti a rosszullétet.

Különböző szintetikus partydrog „herbal” változata is kapható, pl. a kokainé, mely koffeint és guaranát is tartalmaz. Sajnos a barátnőm buli előtt végiglo-csolta a padlón, így nem számolhatok be

róla, de az egyetlen korty után elmondhatom, hogy az íze borzalmas.

A péntek-szombat éjszakák hasonlóképp zajlanak mint nálunk, mindenki alkoholt iszik, és úgy 10-11-éjfél körül kezdenek igazán megtelni a helyek, amik aztán néha reggel 8-ig is nyitva vannak. A tömeg a város egy-két  pontján gyülekezik, ahol rengeteg szórakozóhely és kocsma várja őket.  Mi, a recepciósunk ajánlatára egy Casablanca nevű helyet próbáltunk ki, de sajnos karaoke-est volt, és a résztvevők jóval többet ittak mint mi. Ők már a „remek a hangom” stádiumában voltak a ré-szegségnek. Szóval átmentünk egy utcán, hogy megnézhessük a lányokat a szomszédos Vörös-lámpás Negyedben. Érdemes volt. Szinte hömpöly-gött az emberáradat az utcákon. A lányok moso-lyognak mindenkire, integetnek, próbálnak vendé-get fogni. Úgy látszik, ez itt a csúcsforgalom, mert ki-be csukódtak az ajtók, a kis kirakatokban sűrűn cserélődtek az emberek.

Mindent összegezve Amszterdam tökéletes hely egy pár napos, vagy akár egy hetes pihenéshez a barátainkkal. Van elég múzeum, építészeti kincs, kultúrális örökség, buli, ahogy az elején írtam: mindenki megtalálhatja a neki tetszőt.

Soraimat egy kedves amszterdami ajándéktárgy képével zárom:

(Igen, AZ van benne, de a műanyagba beleolvasztva, így nem lehet felhasználni J )